مقدمه ای بر موتور و شرایط کاری آن

موتور خودور در شرایط بسار حساس و سخت در حال تولید قدرت مورد نیاز راننده می باشد. این قدرت در خودرو های امروزی با منفجر کردن بنزین توسط جرقه ی شمع به وجود می آید که با بالا و پایین رفتن پیستون موتور ،قدرت تولیدی پس از طی مراحلی به چرخ ها می رسد.قطعات چرخنده و محرک موتور با استفاده از روغن موتور روان کاری می شوند.

در تصویر زیر نحوه روغن کاری و روغن رسانی را مشاهده می کنید.رنگ سبز کنار پیستون ها محل روانکاری می باشد.و قسمت زرد رنگ محل روغن موتور ( کارتل) نامیده می شود که دقیقا میل لنگ و یاتاقان ها را روغن کاری می نماید.

موتور مانند کوره ای داغ در اثر انفجار دائمی بنزین در حال کار کردن می باشد که روغن موتور علاوه بر روان کاری وظیفه ی خنک کاری را هم بر عهده دارد که البته آبی که دائما در رادیاتور خودرو در حال خنک شدن می باشد روغن را در این زمینه کمک می کند.

فلاشینگ موتور

در شرایط کاری موتور موادی مانند دوده و گرد و خاک و … پس از مدتی در موتور به عنوان رسوب ته نشین می شوند.این رسوبات در کف کارتل و یا در محل های آب بندی ته نشین می شوند.

فلاشینگ موتور دقیقا برای از بین بردن این رسوبات انجام می شود.

نحوه انجام فلاشینگ موتور

همانطور که می دانید روغن موتور هر چند هزار کیلومتر و یا هر ۶ ماه یک بار باید تعویض شود( زمان و مسافت دقیق در دفترچه خودرو بیان شده است).

مایع فلاشینگ در یک ظرف یک لیتری با خواص شیمیایی از بین برنده ی رسوبات می باشد.این مایع را باید قبل از تعویض روغن موتور به روغن کهنه اضافه کنیم.درب موتور را باز کرده و مایع را داخل آن می ریزیم و خودرو را روشن کرده و اجازه می دهیم به مدت ۵تا ۱۵ دقیقه در جا کار کند تا مایع فلاشین تاثیر خودر را بر روسوبات میل لنگ و پیستون و کف کارتل بگذارد.پس از انجام فلاشینگ خودرو را خاموش می کنیم کمی صبر می کنیم تا دمای موتور کاهش پیدا کند.

پس از افت دمای موتور پیچ کارتل را همانند زمانی که روغن را تعویض می کنیم باز کرده و روغن و مایع فلاشینگ را کاملا تخلیه می کنیم.و در ادامه می توانیم روغن جدید را بیافزاییم .

توجه داشته باشید که روغن های تقلبی موجود در بعضی از تعمیرگاه های سطح شهر علاوه بر آسیب زدن به موتور خود نیز عامل افزایش رسوبات می باشد که در ادامه دلیل آن را توضیح می دهیم.

روغن موتور از مواد پایه نفتی در پالایش حاصل می شود که خاصیت روانکاری را دارا می باشد اما این ققط یکی از ویژگی های روغن موتور می باشد.پس از آن با استفاده از مواد افزودنی مهم خواصی همچون شویندگی (اگر روغن موتور شما پس از فعالیت در موتور سیاه نشود نشانه ی بی کیفیت بودن آن می باشد ).حال تصور کنید این آلودگی ها توسط روغن پاک نشوند این واضح است که این آلودگی ها به عنوان رسوب در جای جای موتور و کار تل ته نشین شده و موجب اختلال در کار موتور می شوند.

مزایای فلاشینگ موتور

همانطور که قبلا اشاره کردیم مهم ترین ویژگی فلاشینگ موتور زدودن رسوبات می باشد.

معایب فلاشینگ

-در خودرو های مدل پایین این رسوبات نقش آب بندی را برای موتور ایفا می کننند.مثلا کاسه نمد ته میل لنگ در مدت زمان کاری طولانی به مرور زمان افزایش قطر می دهند و این رسوبات در این فاصله به وجود آمده قرار می گیرند.حال تصور کنید که این موتور را فلاشینگ کنیم و رسوبات را بشوییم مطمئنا بعد از فلاشینگ شاهد روغن ریزی این محل ها خواهیم بود.

-همانطور که می دانید پس از تخلیه روغن موتور مقداری روغن در مدار روغن کاری باقی می ماند.بعد از عمل فلاشینگ و تخلیه ی روغن موتور ،روغن باقی مانده حاوی مقداری مایع فلاشینگ می باشد که به مرور زمان به علت داشتن خاصیت خورندگی قسمت های لاستیکی را فرسوده می کند.

-مایع فلاشینگ موجود در بازار ایران به ندرت اصل می باشد و مایع تقلبی کاملا مضر و آسیب رسان می باشد .

در ایران عمل فلاشینگ بدون در نظر گرفتن زمان مناسب و همچنین خودروی مناسب انجام می شود که این موضوع موجب آسیب رسیدن به خودرو می شود.

بدانید که

اولا فلاشینگ باید در خودرو های مدل بالا (مثلا تولید ۱۳۹۶) انجام شود

دوما این عمل را در هر بار تعویض روغن نباید انجام دهیم زمان تقریبی فلاشینگ هر یک سال می باشد.

و در نهایت به عنوان نتیجه گیری از تحقیقات شخصی انجام شده و توضیحاتی که داده شد انجام فلاشینگ موتور غیر اصولی با مایع فلاشینگی که از اصل بودن آن اطلاع نداریم را به شما توصیه نمی کنیم و به شما پیشنهاد می کنیم از روغن موتور اصل و با ضمانت ( که شرکت دالینو تمامی روغن های خود را ضمانت میکند) استفاده کنید.

برای تعویض روغن در محل با ما همراه باشید دالینو 

کانال تلگرام ما را دنبال کنید.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *