چگونه روغن جعبه دنده مناسب را انتخاب کنیم؟ روغن مناسب جعبه دنده ی خودرو شما چیست؟ نحوه ی تعویض و زمان مناسب تعویض آن ؟

همانطور که در مقاله ی گذشته بیان کردیم گیربکس های دستی که در خودروها وظیفه تبدیل قدرت را به عهده دارد .در داخل گیربکس های دستی تعدای چرخدنده با ابعاد متفاوت در حال درگیری مداوم و چرخش می باشند.برای جلو گیری از اصطکاک چرخ دنده ها از روغن گیر بکس استفاده می کنیم.روغن گیربکس علاوه بر جلوگیری از اصطکاک و در نتیجه ی آن آسیب دیدن چرخدنده ها ،موجب نرم شدن و آسانی تعویض دنده می شود.در ادامه با ویژگی های روغن گیربکس، انواع آن و نحوه ی تعویض آن آشنا خواهیم شد.

  • روغن گیربکس چه ویژگ هایی باید داشته باشد؟

روغن های جعبه دنده نیز مانند روغن های موتور،از نظر چند درجه ای بودن روانکار دامنه وسیعی از درجه حرارت عملیاتی را پوشش می دهد. ازطرف دیگر روغن  جعبه دنده باید سازگاری مناسب با فلزات در تماس مانند فولاد، برنز و یا دیگر آلیاژ های مس را دارا بوده، مقاومت شیمیایی بالایی در برابر اکسیداسیون و سفت شدن از خود نشان دهد و نیز بر روی قطعات، لایه روانکاری پایدار ایجاد کند. یکی از مهم ترین خصوصیات عملکرد یک روان کننده دنده، ظرفیت تحمل بار آنها و یا به عبارت دیگر توانایی آن جهت جلوگیری کردن و یا به حد اقل رساندن سائیدگی دندانه دنده ها است . این ظرفیت تحمل بار بیشتر با استفاده از مواد افزودنی در روانکار تامین می شود.

  • در اینجا لازم میدانم در رابطه با روغن های تقلبی توضیح کوچکی ارائه دهم

افرادی سودجو در بازار هستند که روغن های مصرف شده را جمع آوری میکنند و به آزمایشگاه ها و کارگاه ها انتقال می دهند.با استفاده از علم شیمی و مهندسی معکوس و با داشتن فرمول روغن اصلی، روغنی مانند روغن اصل را تولید می کنند که واقعا قابل تشخیص نمی باشد.اما این روغن دیگر حاوی مواد افزودنی نمی باشند. این مواد افزودنی که ذکر کردیم از عوامل مهم و تاثیر گزار در کارایی روغن ها می باشند که عدم وجود آنها در روغن مورد استفاده خودرو می تواند آسیب جدی به موتور و یا گیربکس وارد کند.

  • روغن گیر بکس ها با توجه به اهمیت کار کرد در شرایط متفاوت به درجه های متفاوت تقسیم می شوند

API GL 1

این روغن برای استفاده در گیربکس های دستی ماشین‏های سواری مناسب نیست و در برخی از گیربکس های دستی تراکتورها و کامیون‏های استفاده می‏شود.
API GL 4

برای اتومبیل‌هایی با محورهای دنده حلزونی که روغن‌ها با سطح مرغوبیت API-GL-1 برای سرعت لغزش، بار و درجه‌حرارت آنها مناسب نیستند، استفاده می‌شودAPI GL 5
API GL 5

امروزه جزء روغنهای رایج گیربکس ها بوده، کیفیت و قیمت آن نیز بالاتر از API GL 4 است

API MT-1

نوع بهبود یافته گرید API GL 1 است که فقط در ماشینهای سنگین با گیربکس های دستی بدون سنکرونایزر استفاده شده اینها نباید با روغن موتورها جهت استفاده در گیربکس ترکیب گردد.

ویسکوزیته ی روغن گیربکس

همانطور که می دانید ویسکوزیته به میزان مقاومت سیال در برابر جاری شدن گفته می شود.

ویسکوزیته ی روغن جعبه دنده را همانند روغن موتور با ۲ عدد و یک حرف نمایش می دهند. حرف W مخفف کلمه ی Winter  و عدد سمت چپ از آن کمترین دمایی کاری روغن و عدد سمت راست آن نشان دهنده بالاترین دمای کاری  روغن می باشد.

ویسکوزیته ی مورد استفاده در روغن گیربکس ها

۷۵W80  و ۸۵W90 دو ویسکوزیته ی مورد استفاده در خودرو ها می باشند که روغن با ویسکوزیته ی ۷۵W80  امروز بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن گیربگس مناسب خودرو شما !

با توجه به اهمیت کار گیربکس در خودرو ، نوع روغن مورد استفاده در این جعبه دنده ها بسیار مورد اهمییت می باشد به همبن دلیل شرکت های خودرو سازی ظرفیت و ویسکوزیته ی مناسب خودرو های تولیدی را در دفترچه راهنمای مشتری آن خودرو قرار می دهند .این آمار در قسمت اطلاعات فنی خودرو قرار دارد .

ویسکوزیته و ظرفیت انواع خوردو های ایرانی!

با توجه به بررسی های انواع دفترچه های خودرو های شرکت های ایرانی مانند ایران خودرو و سایپا و خودرو های پژو منتاژ داخل به این نتیجه رسیدیم که ویسکوزیته ی اکثر خودرو ها ۷۵W80

می باشد اما ظرفیت های آنها می تواند متفاوت باشد

سایپا:  ۲٫۴lit

ایرانخودرو :  ۱٫۹lit

پژو:   ۲lit

زمان مناسب تعویض روغن گیربکس

در دفترچه گارانتی هر خودرو زمان دقیق تعویض و بازدید بخش های مختلفخودرو بیان شده است.در تصویر زیر شما زمان مناسب تعویض روغن گیربکس را مشاهده می کنید.

با توجه به شرایط کاری خودرو از قبیل خاکی و یا آلوده بودن محیط کاری خودرو این زمان می تواند کاهش پیدا کند.

نمونه جدول زمان تعویض در دفترچه گارانتی

برای اظلاع از عدد دقیق می توانید به دفترچه ی راهنمای خودروی خود و یا به سایت شرکت دالینو مراجعه کنید.

شما می توانید برای تعویض روغن موتور و گیربکس خود به سایت شرکت دالینو مراجعه کنید

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *