برای اطلاع از تصورات اشتباه در مورد روغن موتورها با ما همراه باشید.

تصورات اشتباه در مورد روغن موتورها

باورهای اشتباه روغن موتورها

باورها و تصورات اشتباه در مورد روغن موتورها

با پیشرفت علم و صنعت دیگر جای بحثی نیست که برای رسیدن به بالاترین دستاوردها باید مطابق با قوانین و راهنمایی هایی که کارشناسان برای هر محصول در نظر گرفته اند، پیش برویم. یکی از موضوعات مهم در این راستا، استفاده از روغن موتور برای خودرو است. در این میان گاهی افراد دچار تصورات اشتباهی برای استفاده از روغن موتور برای خودرو خود می شوند. این باورهای اشتباه عبارتند از:

تصورات اشتباه در مورد روغن موتورها

  • هر چه میزان ویسکوزیته روغن موتور بالاتر باشد، کارایی روغن موتور نیز بالاتر بوده و از قطعات خودرو محافظت بیشتری مینماید.

اینجاست که باید بگوییم این ادعا به کلی اشتباه است، چرا که بیشتری آسیب به موتور خودرو درست زمانی رخ می دهد که موتور با استارت سرد روشن می شود. در این حالت اگر روغن موتور از ویسکوزیته و یا گرانروی پایینی برخوردار باشد، سرعت نفوذ پذیری و جریان یافتن این روغن در اجزای سازنده خودرو بیشتر خواهد بود. در نتیجه روغن رقیق راحت تر در موتور جریان میابد و درصد آسیب رسیدن به موتور خودرو در هنگام استارت سرد بسیار کاهش خواهد یافت.

البته باید خاطر نشان نمود که روغن موتور با ویسکوزیته بالا یا گرانروی بالاتر ، غلظت بالایی نیز برای محافظت بهتر از یاتاقان خودرو دارد. با این حال ترکیبات شیمیایی به کار رفته در روغن موتور با گرانروی پایین تر نیز این امکان را فراهم آورده تا از صدمه و آسیب به یاتاقان خودرو نیز جلوگیری شود.

برای اطلاع از استفاده و کاربرد روغن موتور صحیح برای موتور خودرو بهترین کار استفاده از دفترچه راهنما برای خودرو است. برخی از کارخانه های سازنده خودروها استفاده از روغن موتورهای رقیق را برای فصول سرد پیشنهاد می کنند.

تصورات اشتباه در مورد روغن موتورها

  • هر چقدر اددتیوها یا افزودنی ها بیشتر باشد، بنابراین روغن از مرغوبیت بهتری برخوردار است.

به یاد داشته باشید که همیشه داشتن مقدار زیاد افزونی حسن یک محصول محسوب نمیشود. این موضوع بسیار اهمیت دارد که مواد شیمیایی در کنار یکدیگر خواص خود را حفظ کنند.

همچنین وجود یک افزودنی بیش از حد مجاز نیز ممکن است خطر آفرین باشد.

  • هرچه اصطکاک کمتر باشد، فرسایش نیز کمتر می شود.

برخی افراد بر این باورند که با کاهش اصطکاک، فرسایش نیز کاهش میابد، در صورتیکه بین فرسایش و اصطکاک فرق بسیاری وجود دارد.

برای مثال روغن های سینتتیک اصطکاک را کاهش می دهند، در حالی که در طی آب بندی موتور خودرو شما را دچار فرسایش نمی کند. به طور کلی روغن هایی که مخصوص آب بندی هستند دارای ترکیب شیمیایی بسیار مناسبی هستند که از فرسایش زیاد جلوگیری می کند و بین قطعات خودرو به سرعت ارتباط ایجاد می کند. در نتیجه فرسایش کم و موتور سریعتر آب بندی می شود.

تصورات اشتباه در مورد روغن موتورها

  • روغن هایی که در موتور خودروهای مسابقه ای استفاده می شود، معمولا بهترین نوع روغن موتور محسوب می شوند.

هرچقدر هم که موترو خودرو شما قوی و با قدرت بالا باشد، ولی باز هم این موضوع صحیح نیست که روغنی که برای خودروهای مسابقه استفاده می شود، بهترین گزینه است.

عملکرد و کاربرد روغن بسیار اهمیت دارد. اکثر خودروهایی که در خیابان از آن ها استفاده می شود و یا به عبارت دیگر خودروهای شهری معمولا عقربه سرعت آن ها تا میانه بیشتر نمی رود. در نتیجه حرارت زیادی تولید نمیشود تا میزان آلاینده های روغن را کاهش دهد. در صورتیکه میزان مواد پاک کننده و شوینده در روغن خودروهای مسابقه ای کم است.

در نتیجه این ادعا به راحتی رد می شود.

تصورات اشتباه در مورد روغن موتورها

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *