تینر روغنی :

ویژگی ها :

1 قدرت تبخیر مناسب

2 قدرت حلالیت عالی

3 حفظ براقیت رنگ ها

تینر ها در خواص کاربردی رنگ زمان خشک شدن لایه رنگ و خواص نهایی رنگ تشکیل شده نقشی تعیین کننده دارد

نقطه اشتغال تینر روغنی به این دلیل قابل توجه است که تعیین کننده شدت خطر آتش سوزی است چه در هنگام انبار داری ،حمل

یا در هنگام استفاده از تینر روغنی ها باید میزان نقطه اشتغال تینر در نظر گرفته شود  رنگ های پایه روغن معمولا ویسکوزیته

 ی بالایی دارند و همین امر سبب می شود که کاربرد آنها در صنایع مختلف محدود شود

رنگ های روغنی و پایه روغنی به دلیل داشتن گران روی بالا نمی توانند در دستگاه پیسوله رنگ اسپری استفاده شوند ،

از همین رو با اضافه کردن تینر روغنی به آنها فاصله ی بین مولکولی رنگ دانه ها را افزایش می دهیم و محصول به دست آمده

را به حالت افشانه استفاده می کنیم

سایر خواص فیزیکی و شیمیایی تینرها از قبیل دانسیته ، رنگ ، میزان رطوبت ، ph ، ضریب شکست نور و درصد مواد غیر فرّار نیز از عواملی هستند که در انتخاب تینر مناسب باید مورد توجه قرار گیرند . در فرمولاسیون رنگها ، رزین های مورد مصرف عمدتا ماهیت پلیمری و آلی داشته و ساختمان بلوری ندارند . این مواد در تینرها حل شده و غلظت محلول به نوع رزین و تینر و درصد این مواد بستگی دارد . تینرها می بایست متناسب با رنگ انتخاب گردند. بعضی از انواع رنگها فقط در تینر مخصوصی حل می شوند.ینرها علاوه بر خطر اشتعال ، از لحاظ زیست محیطی نیز برای انسان و محیط خطرناک هستند . آنها روغنهای طبیعی را در خود حل می کنند و موجب آسیب و ناراحتی های پوستی شده و از طریق پوست جذب بدن میشوند . به علاوه تنفس بخارات تینر می تواند سبب ناهنجاری های داخلی بدن گردد . از عوامل دیگر شناخت تینر رنگ آن است که یکی از مهمترین ویژگی آنها و نشان دهنده درصد خلوص ، کیفیت پالایش و تمیزی ظروف آنها است . رنگ تینر به خصوص در فرمولاسیون رنگهای سفید و روشن بسیار اهمیت دارد.

تینر یکی از اصلی‌ترین مواد در صنعت رنگ است و هر استادکاری برای حل کردن مواد و رساندن به غلظت مناسب، از تینر استفاده می‌کند. تینر ها در انواع فوری و روغنی و اپوکسی و پلی اورتان و سیلیکونی و … در بازار موجود هست. تینر ها معمولاً برای رقیق کردن رنگ‌ها به کار برده می‌شوند. همچنین می‌توان برای پاک کردن سطح کار از تینر استفاده کرد تا رنگ چسبندگی بیشتری بر روی کار داشته باشد.

قدرت حل کنندگی تینر و اعدادی که بر روی ظرف تینر می‌بینید، نشان دهنده میزان رقیق کنندگی رنگ است. به عبارت دیگر تینری که قدرت حل کنندگی بیشتری داشته باشد، با مقدار کمتری از آن می‌توان رنگ را رقیق‌تر کرد. همچنین سرعت تبخیر تینر هم باید با زمان مورد نیاز برای خشک شدن رنگ تناسب داشته باشد.

تینر فوری با درجه فراریتهای ۸۰۰۰ -۱۰۰۰۰ – ۱۵۰۰۰ – ۲۰۰۰۰ تولید می‌شود و تینر فوری bmo ۱۵۰۰۰ – ۲۰۰۰۰ مخصوص انواع رنگ اتومبیل است.

 

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *