خودروی برقی یا خودروی الکتریکی که به انگلیسی Electric vehicle نامیده می شوند خودر هایی هستند  که از باتری به‌جای موتور درون‌سوز استفاده می‌کنند. در این ماشین‌ها موتور در زیر بدنه قرار دارد.

اولین خودروهای برقی در قرن نوزدهم تولید شدند. تولید این‌گونه خودروها با تولید انبوه اتومبیل احتراقی دچار افت شدید گردید. در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی با وقوع بحران انرژی و آلودگی های ناشی از آن خودروی برقی مورد توجه قرار گرفت. از سال ۲۰۰۸ میلادی با توجه به پیشرفت باتری ها ، نگرانی‌ها در خصوص قیمت نفت و نیاز به کاهش گازهای گلخانه‌ای تحول اساسی در تولید خودروهای برقی صورت گرفت.

در خودرو های برقی دیگر از موتور درون سوز و همه تجهیزات وابسته به آن خبری نیست و چون دیگر سوختی محترق نمی شود پس دودی هم تولید نمی شود در نتیجه اگزوزی هم در این خودروها دیده نمی شود.

مهمترین و حیاتی ترین بخش خودرو های الکتریکی باتری آنها می باشد که رو ز به روز در حال پیشرف و به روز شدن می باشند.باتری ها انرژی لازم جهت به حرکت در آوردن موتور های الکتریکی متصل به چرخ ها را به آنها میدهند.به همین سادگی مانند اسباب بازی ها میتوان یک خودرو را به حرکت در آورد اما برای کنترل قدرت و افزایش دادن و یا کاهش سرعت از کنترل کننده هایی که به پدال متصل می باشند استفاده می کنند.

امروزه در بسیاربی از شرکت های خودرو سازی مهمترین دقدقه عقب نماندن از بازار خودرو های برقی می باشد.زیرا فقط تا چند سال دیگر تولیدات خودرو های درون سوز در اروپا ممنوع خواهد شد.

در ادامه چند نمونه از خودوهای الکتریکی را به شما دوستان عزیز معرفی میکنم.

TESLA

این شرکت خودرو ساز یکی از پیشرو های خودروهای برقی می باشد که خودروی الکتریکی مدل S این کمپانی در زمان تولید به عنوان برترین خودروی برقی معرفی شد و مدل X آن که مدل اس یو وی می باشد نیز تولید شده است.این خودرو ها با هر بار شارژ ۳۰۰ مایل حرکت می کنند.

BMW

این شرکت خودرو ساز آلمانی که خودرو های لوکس تولید می کند اخیرا با خودرو ی مدا I3 وارد عرصه ی خودروو های تمام برقی شده است .که با ظرفیت سرنشین ۵ نفر برای سفر های داخلی و خارجی طراحی شده است.

NISSAN

خودرو ساز ژاپنی که نامش آشنای همه می باشد و همچنین در زمینه ی خودرو های برقی با خودروو های با کیفیت و مقرون به صرفه ی خود سهم خوبی از بازار خودرو های برقی نیز داشته است.

نام خودرو الکتریکی این شرکت نیسان لیف می باشد.

Chevrolet (شورلت)

این برند متعلق به کمپانی آمرکایی جنرال موتورز می باشد که با خودروی BOLT خود پا به این عرصه گذاشته است که با قیمت مناسب و طی مسافت ۲۲۰ مایل با هر شارژ با شرکت های بزرگی چون تسلا رقابت تنگاتنگی دارد.

Ford

این شرکت خودرو سازی آمریکایی هم با خودرروی FOCUS ELECTRIC خود که با هر بار شارژ ۱۰۰ مایل مسافت را طی می کند پا به بازار خودرو های الکتریکی گذاشته است.این خودرو با ظاهری کاملا استاندارد و زیبا تولید شده است.

Volkswagen(فولکس واگن)

خودرو ساز آلمانی با خودور مدل E-GOLF که با هر بار شارژ ۸۰ مایل مسیر طی می کن پا به بازار خودرو های الکترکی گذاشته. این مدل شبیه به مل های قدیمی فولکس واگن می باشد.

KIA

شرکت خودرو ساز کره ای که در سالهای اخیر سهم زیادی از بازار ایران را به خود اختصاص داده است.این شرکت با خودروی SOEL EV پا به این عرصه گذاشته است .ظاهر این خودرو کاملا شبیه به دوقولوی خود SOEL  می باشد اما این خودرو در زیر کاپوت خود دارای باتری می باشد که با هر بار شارژ ۸۰ مایل مسیر را طی می کند.

این هفت برند خودرو سازی به ترتیب سازنده ی برترین خودرو های تمام الکتریک می باشند .اما هیچ یک از این خودروها بدون ضمانت شرکت های سازنده ارزشی ندارند .پس قبل از خرید این خودرو ها باید به گارانتی آن توجه ویژه داشته باشیم.

 منبع:Energysage

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *